
Теория "белого шаманства" народа саха в свете ранних источников = The theory of "white shamanism "Sakha people in the light of the early sources
Статья в журнале
Русский
256(=512.157)
шаманизм; шаманы; Христос; Сатана; дьявол; слуги дьявола; Улуу Тойон; Атай Улан; олонхо; мифология; shamanism; shamans; Christ; Satan; devil; servant of the devil; Uluu Toyon; Atai Ulaan; Olonkho; mythology
Северо-Восточный гуманитарный вестник. – 2015. – 2 (11) (С. 45-49)
In domestic Ethnography established division of shamans on "white" and "black" that reflect their bundle of priests and sorcerers, healers. But, according to sources, the first information about the "white" shamans were written in the spirit of missionary work. It gives the right to assert that the early sources require a critical analysis of the modern religious studies. In addition the well-known theory of “white” shamanism has left a certain mark the influence of world religion in the face of the Orthodox Church. So, since the turkologist V. V. Radlov Christians saw in the shamans “servants of the devil”, and all the pagan gods and spirits are relegated to the ranks of the impure forces. This has resulted in the first scientific monograph on the "black faith" the Yakuts, their religion was compared with the beliefs of the Yezidi nation – “idolaters” that revered the sun. Of all the religions, shamanism is not lucky: in Soviet times, it is often considered quackery, ritual shamans - wild manifestations of spiritualism. Negative attitude towards shamans by historians maintained to this day, and this problem requires a more objective scientific analysis.
Васильев, В. Е. Теория "белого шаманства" народа саха в свете ранних источников / В. Е. Васильев ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера // Северо-Восточный гуманитарный вестник. - 2015, N 2 (11). - С. 45-49.
- 1. Артыкбаев Жамбыл Омарович. Казахская эпическая поэма "Козы Корпеш - Баян сулу": саха-казахские мифо-исторические параллели = Kazakh epic poem "Kozy Korpesh - Bayan sulu": Sakha-Kazakh mythological and historical parallels
- 2. Винокуров Александр Данилович. Сравнительный анализ и реконструкция ламеллярного панциря раннего железного века Якутии = Comparative analysis and reconstruction lamellar armour early Iron Age Yakutia
- 3. Слепцов Петр Алексеевич. С. А. Иванов. Морфологические особенности говоров якутского языка (Новосибирск: Наука, 2014. 248 с.): рецензия
- 4. Николаев Егор Револьевич. К вопросу об эвенкизмах в якутском антропонимиконе = On the question of evenkisms in Yakut antroponymycone
- 5. Захарова Тамара Викторовна. Офицерский состав якутского гарнизона сибирской армии А. В. Колчака (ноябрь 1918 – декабрь 1919 гг.) = Officers Siberian Yakut garrison A. V. Kolchak’s army (November 1918 - December 1919)
- 6. Борисов Юрий Петрович. О якутских терминах, обозначающих параллелизм в языке олонхо = On Yakut terms denoting parallelism in the olonkho language
- 7. Сосин Платон Васильевич. Южная Якутия: социальная адаптация и этноэкологические проблемы коренных малочисленных народов Севера = South Yakutia: social adaptation and ethno-ecological problems of the indigenous peoples of the North
- 8. Григорьев Степан Алексеевич. Положение коренных малочисленных народов Якутии в постперестроечный период (по материалам республиканской прессы) = The situation of indigenous peoples of Yakutia in the post-perestroika period (based on the national press)
- 9. Ушницкий Василий Васильевич. Батулинская проблема в этногенезе саха и бурятов = Batulinsky problem in ethnogenesis Sakha and Buryats
- 10. Кулаковская Людмила Реасовна. А. Е. Кулаковский и П. А. Ойунский: отношения "старой" и "новой" интеллигенции в историко-культурном контексте = A. E. Kulakovsky and P. A. Oyunsky: the relationship of the "old" and "new" intellectuals in the historical and cultural context
- 11. Иванова Нина Иннокентьевна. Современный носитель якутского языка г. Якутска: социолингвистическая характеристика в динамике. 2008 и 2014 гг. = A modern Yakut language speaker of Yakutsk: sociolinguistic feature in dynamics 2008, 2014
- 12. Жукова Людмила Николаевна. Якутские захоронения позднего средневековья в исследованиях музея им. Ем. Ярославского в конце XX в. = The Yakut burials of the late Middle Ages in researches of the museum named after Yaroslavskiy at the end of the XX century
- 13. Романова Екатерина Назаровна. Н. Б. Дашиева. Календарь в традиционной культуре бурят: опыт историко-этнографического и культурно-генетического исследования: (М.: Изд-во "Наука – Восточная литература", 2015. – 239 с.)
- 14. Никитина Саргылана Егоровна. Организационные мероприятия по установлению новой власти в северных округах Якутии (1917–1925 гг.) = Arrangements for the establishment of the new government in the northern districts of Yakutia (1917–1925)
- 15. Бурнашева Наталия Ивановна. Экономика Якутии в XIX веке: первые шаги к рыночным отношениям = The economy of Yakutia in XIX century: the first steps toward a market economy
- 16. Винокурова Лилия Иннокентьевна. Данара Антоновна Ширина (к 80-летию со дня рождения)
- 17. Никитина Саргылана Егоровна. Василий Николаевич Иванов (к 80-летию со дня рождения)
- 18. Дьячковский Федор Николаевич. Егор Иннокентьевич Оконешников (к 85-летию со дня рождения)
- 19. Захарова Тамара Викторовна. Историк Гражданской войны в Якутии В. Н. Чемезов (1915–1979) = The historian of the Civil War in Yakutia V. N. Chemezov (1915-1979)
- 20. Илларионов Василий Васильевич. Олонхосут Николай Абрамов, внук Сэсэна Аржакова = Olonkho teller Nikolay Abramov, Sesena Arzhakov's grandson
- 21. Охлопков Василий Егорович, Константинова Татьяна Николаевна. Методологические вопросы при исследовании кочевых народов = Methodological issues in the study of nomadic peoples
- 22. Васильева Римма Иннокентьевна. Впечатления от поездки к ессейским якутам = Impressions from the trip to the Essene Yakuts
- 23. Северо-Восточный гуманитарный вестник, 2015, №2 (11)
Войдите в систему, чтобы открыть документ