- Не указан (2)
- Литературно-художественные издания (34)
- Официальные издания (16)
- Научные издания (3766)
- Научно-популярные издания (458)
- Информационные издания (885)
- Справочные издания (74)
- Учебные издания (266)
- Производственно-практические издания (11)
- Массово-политические издания (36)
- Изобразительное издание (11)
Источник: Мир науки. Педагогика и психология. - 2023. - Т. 11, N 6
Количество страниц: 13 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Математика. Естественные науки > Химия. Кристаллография. Минералогия,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Химия. Кристаллография. Минералогия.
One of the main problems in universities is professional and methodological preparation of students for teaching activities. The transition to new educational standards, which in essence are a methodological basis for determining the success of educational institutions and the effectiveness of the learning process both for higher education and the entire school education system, dictates a different approach to the preparation and assessment of the achieved competencies stated in the Federal State Educational Standards. After all, it is known that the future success of not only the school graduate, but also the educational institution itself depends on the level of preparation and relevance of the graduate in the labor market. At the same time, in the actual training practice of future teachers in universities, a number of questions arise, for example: "how to determine the degree of readiness of a university graduate receiving professional training?", "how to measure and evaluate the level of their professional competence?". The purpose of the article is to substantiate the use of practice-oriented educational tasks as a means of forming and assessing the professional competence of future chemistry teachers. The study used general theoretical methods of generalization, systematization, analysis, comparison and questioning. Research results and key conclusions: a set of practice-oriented educational tasks has been developed for the training of future chemistry teachers and a procedure for assessing the level of professional competence has been proposed.
Аржакова, М. И. Практико-ориентированные учебные задания как средство оценивания уровня сформированности профессиональной компетентности будущих учителей химии / М. И. Аржаковая, К. Е. Егорова ; ФГАОУ ВО "Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова" // Мир науки. Педагогика и психология. - 2023. - Т. 11, N 6. - C. 17.
Источник: Мир науки. Педагогика и психология. - 2023. - Т. 11, N 3
Количество страниц: 9 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Математика. Естественные науки > Математика,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Математика.
This article deals with the problem of the geometric literacy formation among younger students at visual geometry and robotics class in extracurricular activities and is devoted to the study of the geometric functional literacy concept essence. The authors present theoretical approaches to the problem of the geometric literacy formation among younger students, and analyze this problem in the theory of domestic psychology and pedagogy, clarifying the "geometric literacy of younger students" concept. The article contains the substantiation of the theoretical and practical possibilities for the geometric literacy formation among students in elementary school and the determination of the age peculiarities influence of younger students on the process of the technical skills and abilities formation, as well as the principles and pedagogical conditions for the effective geometric literacy formation among students, identifying the role of visual geometry and robotics as means of the geometric literacy formation among younger students. Particular emphasis in the article is placed on the fact that the geometric literacy formation among younger students is more successful if technical skills are included in its content. The potentialities of visual geometry and robotics class as a means for developing technical skills and abilities of younger students are revealed. As a result of the study, the author developed the process of studying geometry on the basis of the formation of technical skills and abilities of younger students. The conclusions made by the authors contribute to the development of ideas about the geometric literacy formation as a component of the functional literacy of younger students.
Иванова, Н. И. Формирование геометрической грамотности младших школьников во внеурочной деятельности / Н. И. Иванова, М. А. Безбородова ; ГАПОУ РС(Я) "Якутский педагогический колледж имени С.Ф. Гоголева", ФГБОУ ВО "Московский педагогический государственный университет" // Мир науки. Педагогика и психология. - 2023. - Т. 11, N 3. - C. 39.
Ответственность: Кожурова Алина Алексеевна (Научный руководитель)
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Математика. Естественные науки > Природа. Охрана окружающей среды,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Природа. Охрана окружающей среды.
- 1. Аргуновские чтения - 2023: материалы IX Международной конференции (workshop), посвященной обсуждению "Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" (Указ Президента РФ от 9 ноября 2022 г.), 2023
- 2. Горохова Евгения Васильевна. Профилактика плоскостопия у дошкольников с помощью двигательной активности в бассейне (в водной среде) = Prevention of flat feet in preschoolers with the help of physical activity in the pool (in an aquatic environment)
- 3. Кумская Дарья Алексеевна. Краеведческие игры как средство повышения познавательных интересов младших школьников
- 4. Стручкова Валентина Игнатьевна. Интегрированный урок эвенкийского языка и математики, как средство формирования этнокультурных компетенций = Integrate lesson of the Evenk language and mathematics as a means of forming ethno-cultural competence
- 5. Яковлева Ксения Семеновна. Проблемное обучение как средство развития базовых логических действий младших школьников = Problem learning as a means of developing basic logical actions of junior schoolchildren
- 6. Жиркова Айыына Ивановна. Особенности этнокультурного воспитания обучающихся посредством проекта "Дети земли Олонхо" = Features of ethno-cultural education of students through the project “Children of the Olonkho land”
- 7. Бурмистрова Варвара Федоровна. Формирование духовно-нравственных ценностных ориентаций обучающихся на основе этнокультурного воспитания = Formation of spiritual and moral value orientations of students on the basis of ethno-cultural education
- 8. Хатылаева Юлия Семеновна. Развитие духовно-нравственных качеств младших школьников посредством народных сказок = Development of spiritual and moral qualities of younger schoolchildren through folk tales
- 9. Зазуляк Виктория Викторовна. Определение экологической воспитанности у младших школьников = Ecological fairy tale as a means of developing a value attitude to nature among younger schoolchildren
- 10. Яковлева Светлана Михайловна. Социальная адаптация глухих и слабослышащих в условиях начальной школы = Social adaptation of the deaf and hard of hearing in primary school conditions
- 11. Томский Алексей Егорович. Развитие критического мышления младших школьников на занятиях элективного курса робототехники = Development of critical thinking of younger schoolchildren in the elective robotics course
- 12. Левина Альбина Александровна. Формирование читательской грамотности в начальной школе = Formation of functional literacy based on text work
- 13. Ершова Ксения Евгеньевна. Гражданское образование в современных общеобразовательных учреждениях Японии = Citizenship education in modern schools in Japan
- 14. Иванова Сайына Станиславовна. Диалог культур как средство духовно-нравственного воспитания обучающихся в поликультурном пространстве = Dialogue of cultures as a means of spiritual and moral education of students in a multicultural space
- 15. Никитин Иннокентий Иннокентьевич. Использование цифрового рассказа при проведении инструктажа по технике безопасности в начальных классах = Use of digital story in safety instruction in primary school
- 16. Никитина Кристина Гаврильевна. Развитие творческого воображения младших школьников на занятиях художественного конструирования из ткани в технике "Кинусайга" = Development of the creative imagination of younger schoolchildren in the classes of artistic fabric construction in the "Kinusaiga" technique
- 17. Саввина Мария Петровна. Проектирование и создание образовательного контента "Путешествуем с "Уруй" педагогами ДОО = Designing and creating educational content "Traveling with Urui" teachers of preschool educational institutions
- 18. Манасытова Марианна Алексеевна. Наставничество как эффективный инструмент профессионального роста педагогических работников = Mentoring as an effective tool for professional growth of teaching staff
- 19. Макарова Татьяна Алексеевна. Формирование семейных ценностей у молодежи посредством реализации проекта "Ыал барҕата" = Formation of family values among youth through the implementation of the project "Yal bargata"
- 20. Слепцова Екатерина Алексеевна. Взаимодействие семьи и ДОУ в вопросах подготовки старших дошкольников к школе = Interaction of the family and DOE in preparation of older preschool children for school
- 21. Новгородов Григорий Григорьевич. Патриотическое воспитание молодежи на примере деятельности студенческого военно-патриотического клуба "Боотур" = Patriotic education of youth on the example of the activity of the student military-patriotic club "Bootur"
- 22. Баранова Софья Андреевна. Формирование основ гражданской идентичности у младших школьников = Formation of the foundations of civic identity among younger schoolchildren
- 23. Федоров Святослав Игоревич. Охотничья деятельность у якутов в условиях изменения климата и "дефицита холода" = Yakut hunting activities under conditions of climate change and "cold deficit"
- 24. Кузьмина Елена Викторовна. Воспитание девушек – будущее нации = Education of girls is the future of the nation
- 25. Боронов Айастаан Александрович. Об особенностях музыкально-творческих студенческих инициатив АГИКИ по программе академического лидерства Приоритет–2030 = About the features of the musical and creative student initiatives of ASICA under the academic leadership program Priority–2030
- 26. Попова Алена Ильинична. Профессиональные конкурсы как средство повышения педагогического мастерства молодых педагогов = Professional competitions as a means of improving the pedagogical skills of young teachers
- 27. Данилова Валерия Спартаковна. Формирование и развитие политической грамотности старших классов на уроках обществознания = Formation and development of political literacy of the high grades in the lessons of social science
- 28. Ефимова Мария Прометеевна. Традиционные семейные ценности в контексте трансформации института семьи и брака в современных условиях = Traditional family values in the context of the transformation of the institution of family and marriage in modern conditions
- 29. Чьямова Татьяна Васильевна. Этапы цифровизации и формы масштабирования ценностно-смысловых ориентиров народов севера в журнале "Колокольчик+" = Stages of digitalization and forms of scaling of value-semantic orientations of the peoples of the North in the magazine “Kolokolchik +”
- 30. Степанова Юлия Гаврильевна. Идентичность, язык и культура молодежи коренных народов Севера: итоги исследования в Якутии = Identity, language and culture of youth indigenous peoples of the North: results of research in Yakutia
- 31. Лукин Василий Васильевич. Обоснование проблемы развития зимних сельских спортивных игр на территориях Крайнего Севера
- 32. Мартынов Андрей Николаевич. Геокультурное исследование как стратегический ресурс и инструмент историко-культурных сдвигов = Geocultural research as a strategic resource and tool historical and cultural shifts
- 33. Чыларова Ия Петровна. "Мастерская по изготовлению традиционных музыкальных инструментов: вокальной опыт и возможности организации (на примере деятельности МБУ МФККИС "Үрүҥ Уолан" с. Сыдыбыл Вилюйского улуса)" = “Workshop for the production of traditional musical instruments: vocal experience and organizational capabilities (on the example of the activities of MBU MFKKIS “Urun Walan” of the village of Sydybyl Vilyuysky ulus)”
- 34. Максимов Александр Анатольевич. Информированность молодежи об объектах культурного наследия в ГО Якутск = Youth awareness of cultural heritage objects in Yakutsk city
- 35. Борисова Айталина Андриановна, Ачикасова Дайана Николаевна. О деятельности арт-ярмарки АГИКИ = Asica art fair
- 36. Столярчик Елена Николаевна. История создания территорий опережающего развития (ТОР) в Российской Федерации = The history of the creation advanced development territories (ADT) in the Russian Federation
- 37. Неустроев Арчын Ньургунович, Гуляев Эрик Николаевич. Цифровизация и продвижение якутской национальной одежды с помощью веб-сайта = Digitalization and promotion of folk Yakut clothes using the website
- 38. Ким Мария Леонидовна. Идеология и культура: возможности культурологической экспертизы = Ideology and culture: the possibilities of cultural expertise
- 39. Лукьяненко Егор Вячеславович. Советская Арктика и фарфор: опыт СССР в создании привлекательного образа региона через декоративно-прикладное искусство = Soviet Arctic and porcelain: the experience of the USSR in creating an attractive image of the region through decorative and applied art
- 40. Муксунова Виктория Айсеновна. Концепт-арт оригинальной истории с духами = Concept-art of original story with spirits
- 41. Пестрякова Туйаара Игоревна. Традиционные российские ценности и музыкальная культура в области академической музыки = Traditional Russian values and musical culture in academic music
- 42. Лаптева Милена Антоновна. Развитие государственной экологической политики в Якутии в конце XX века = Development of the state environmental policy in Yakutia at the end of the XX century
- 43. Необутова Ньургуйаана Ильинична. Эволюция якутской кинематографии и образ женщины = Evolution of Yakut cinematography and the image of a woman
- 44. Радченко Наталья Николаевна, Третьякова Наталья Викторовна. История советской повседневности в деятельности студенческого научного кружка "КЛИП" = The history of soviet everyday in the activities of the student scientific club "KLIP"
- 45. Слепцов Степан Борисович. Формирование гражданственности молодежи Республики Саха (Якутия) = Formation of citizenship of the youth of the Republic of Sakha (Yakutia)
- 46. Гоголева Аксинья Иннокентьевна. Формирование интереса и потребностей в физическом развитии у детей старшего дошкольного возраста = Formation of interest and needs for physical development in children of older preschool age
The paper is devoted to the problem of the formation of natural science literacy of younger schoolchildren by organizing excursions in the lessons of the surrounding world. Students are introduced to natural phenomena and objects, animals, plants in nature itself, and not in the classroom, which contributes to better assimilation of information. In a tour of the village, students will learn the history of the street, residents and the whole village.
Егорова, С. В.
Формирование естественно-научной грамотности младших школьников на уроках окружающего мира / С. В. Егорова ; научный руководитель А. А. Кожурова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Педагогический институт // Аргуновские чтения - 2023 : материалы IX Международной конференции (workshop), посвященной обсуждению "Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" (Указ Президента РФ от 9 ноября 2022 г.). - Якутск : НБ РС (Я), 2023. - (Культура Арктики ; вып. 14). - С. 217-220.
Ответственность: Кожурова Алина Алексеевна (Научный руководитель)
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Математика. Естественные науки > Природа. Охрана окружающей среды,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Природа. Охрана окружающей среды.
- 1. Аргуновские чтения - 2023: материалы IX Международной конференции (workshop), посвященной обсуждению "Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" (Указ Президента РФ от 9 ноября 2022 г.), 2023
- 2. Горохова Евгения Васильевна. Профилактика плоскостопия у дошкольников с помощью двигательной активности в бассейне (в водной среде) = Prevention of flat feet in preschoolers with the help of physical activity in the pool (in an aquatic environment)
- 3. Кумская Дарья Алексеевна. Краеведческие игры как средство повышения познавательных интересов младших школьников
- 4. Стручкова Валентина Игнатьевна. Интегрированный урок эвенкийского языка и математики, как средство формирования этнокультурных компетенций = Integrate lesson of the Evenk language and mathematics as a means of forming ethno-cultural competence
- 5. Яковлева Ксения Семеновна. Проблемное обучение как средство развития базовых логических действий младших школьников = Problem learning as a means of developing basic logical actions of junior schoolchildren
- 6. Жиркова Айыына Ивановна. Особенности этнокультурного воспитания обучающихся посредством проекта "Дети земли Олонхо" = Features of ethno-cultural education of students through the project “Children of the Olonkho land”
- 7. Бурмистрова Варвара Федоровна. Формирование духовно-нравственных ценностных ориентаций обучающихся на основе этнокультурного воспитания = Formation of spiritual and moral value orientations of students on the basis of ethno-cultural education
- 8. Хатылаева Юлия Семеновна. Развитие духовно-нравственных качеств младших школьников посредством народных сказок = Development of spiritual and moral qualities of younger schoolchildren through folk tales
- 9. Яковлева Светлана Михайловна. Социальная адаптация глухих и слабослышащих в условиях начальной школы = Social adaptation of the deaf and hard of hearing in primary school conditions
- 10. Егорова Саргылана Владимировна. Формирование естественно-научной грамотности младших школьников на уроках окружающего мира = Formation of natural science literacy of younger schoolchildren in the lessons of the surrounding world
- 11. Томский Алексей Егорович. Развитие критического мышления младших школьников на занятиях элективного курса робототехники = Development of critical thinking of younger schoolchildren in the elective robotics course
- 12. Левина Альбина Александровна. Формирование читательской грамотности в начальной школе = Formation of functional literacy based on text work
- 13. Ершова Ксения Евгеньевна. Гражданское образование в современных общеобразовательных учреждениях Японии = Citizenship education in modern schools in Japan
- 14. Иванова Сайына Станиславовна. Диалог культур как средство духовно-нравственного воспитания обучающихся в поликультурном пространстве = Dialogue of cultures as a means of spiritual and moral education of students in a multicultural space
- 15. Никитин Иннокентий Иннокентьевич. Использование цифрового рассказа при проведении инструктажа по технике безопасности в начальных классах = Use of digital story in safety instruction in primary school
- 16. Никитина Кристина Гаврильевна. Развитие творческого воображения младших школьников на занятиях художественного конструирования из ткани в технике "Кинусайга" = Development of the creative imagination of younger schoolchildren in the classes of artistic fabric construction in the "Kinusaiga" technique
- 17. Саввина Мария Петровна. Проектирование и создание образовательного контента "Путешествуем с "Уруй" педагогами ДОО = Designing and creating educational content "Traveling with Urui" teachers of preschool educational institutions
- 18. Манасытова Марианна Алексеевна. Наставничество как эффективный инструмент профессионального роста педагогических работников = Mentoring as an effective tool for professional growth of teaching staff
- 19. Макарова Татьяна Алексеевна. Формирование семейных ценностей у молодежи посредством реализации проекта "Ыал барҕата" = Formation of family values among youth through the implementation of the project "Yal bargata"
- 20. Слепцова Екатерина Алексеевна. Взаимодействие семьи и ДОУ в вопросах подготовки старших дошкольников к школе = Interaction of the family and DOE in preparation of older preschool children for school
- 21. Новгородов Григорий Григорьевич. Патриотическое воспитание молодежи на примере деятельности студенческого военно-патриотического клуба "Боотур" = Patriotic education of youth on the example of the activity of the student military-patriotic club "Bootur"
- 22. Баранова Софья Андреевна. Формирование основ гражданской идентичности у младших школьников = Formation of the foundations of civic identity among younger schoolchildren
- 23. Федоров Святослав Игоревич. Охотничья деятельность у якутов в условиях изменения климата и "дефицита холода" = Yakut hunting activities under conditions of climate change and "cold deficit"
- 24. Кузьмина Елена Викторовна. Воспитание девушек – будущее нации = Education of girls is the future of the nation
- 25. Боронов Айастаан Александрович. Об особенностях музыкально-творческих студенческих инициатив АГИКИ по программе академического лидерства Приоритет–2030 = About the features of the musical and creative student initiatives of ASICA under the academic leadership program Priority–2030
- 26. Попова Алена Ильинична. Профессиональные конкурсы как средство повышения педагогического мастерства молодых педагогов = Professional competitions as a means of improving the pedagogical skills of young teachers
- 27. Данилова Валерия Спартаковна. Формирование и развитие политической грамотности старших классов на уроках обществознания = Formation and development of political literacy of the high grades in the lessons of social science
- 28. Ефимова Мария Прометеевна. Традиционные семейные ценности в контексте трансформации института семьи и брака в современных условиях = Traditional family values in the context of the transformation of the institution of family and marriage in modern conditions
- 29. Чьямова Татьяна Васильевна. Этапы цифровизации и формы масштабирования ценностно-смысловых ориентиров народов севера в журнале "Колокольчик+" = Stages of digitalization and forms of scaling of value-semantic orientations of the peoples of the North in the magazine “Kolokolchik +”
- 30. Степанова Юлия Гаврильевна. Идентичность, язык и культура молодежи коренных народов Севера: итоги исследования в Якутии = Identity, language and culture of youth indigenous peoples of the North: results of research in Yakutia
- 31. Лукин Василий Васильевич. Обоснование проблемы развития зимних сельских спортивных игр на территориях Крайнего Севера
- 32. Мартынов Андрей Николаевич. Геокультурное исследование как стратегический ресурс и инструмент историко-культурных сдвигов = Geocultural research as a strategic resource and tool historical and cultural shifts
- 33. Чыларова Ия Петровна. "Мастерская по изготовлению традиционных музыкальных инструментов: вокальной опыт и возможности организации (на примере деятельности МБУ МФККИС "Үрүҥ Уолан" с. Сыдыбыл Вилюйского улуса)" = “Workshop for the production of traditional musical instruments: vocal experience and organizational capabilities (on the example of the activities of MBU MFKKIS “Urun Walan” of the village of Sydybyl Vilyuysky ulus)”
- 34. Максимов Александр Анатольевич. Информированность молодежи об объектах культурного наследия в ГО Якутск = Youth awareness of cultural heritage objects in Yakutsk city
- 35. Борисова Айталина Андриановна, Ачикасова Дайана Николаевна. О деятельности арт-ярмарки АГИКИ = Asica art fair
- 36. Столярчик Елена Николаевна. История создания территорий опережающего развития (ТОР) в Российской Федерации = The history of the creation advanced development territories (ADT) in the Russian Federation
- 37. Неустроев Арчын Ньургунович, Гуляев Эрик Николаевич. Цифровизация и продвижение якутской национальной одежды с помощью веб-сайта = Digitalization and promotion of folk Yakut clothes using the website
- 38. Ким Мария Леонидовна. Идеология и культура: возможности культурологической экспертизы = Ideology and culture: the possibilities of cultural expertise
- 39. Лукьяненко Егор Вячеславович. Советская Арктика и фарфор: опыт СССР в создании привлекательного образа региона через декоративно-прикладное искусство = Soviet Arctic and porcelain: the experience of the USSR in creating an attractive image of the region through decorative and applied art
- 40. Муксунова Виктория Айсеновна. Концепт-арт оригинальной истории с духами = Concept-art of original story with spirits
- 41. Пестрякова Туйаара Игоревна. Традиционные российские ценности и музыкальная культура в области академической музыки = Traditional Russian values and musical culture in academic music
- 42. Лаптева Милена Антоновна. Развитие государственной экологической политики в Якутии в конце XX века = Development of the state environmental policy in Yakutia at the end of the XX century
- 43. Необутова Ньургуйаана Ильинична. Эволюция якутской кинематографии и образ женщины = Evolution of Yakut cinematography and the image of a woman
- 44. Радченко Наталья Николаевна, Третьякова Наталья Викторовна. История советской повседневности в деятельности студенческого научного кружка "КЛИП" = The history of soviet everyday in the activities of the student scientific club "KLIP"
- 45. Слепцов Степан Борисович. Формирование гражданственности молодежи Республики Саха (Якутия) = Formation of citizenship of the youth of the Republic of Sakha (Yakutia)
- 46. Гоголева Аксинья Иннокентьевна. Формирование интереса и потребностей в физическом развитии у детей старшего дошкольного возраста = Formation of interest and needs for physical development in children of older preschool age
The article is devoted to the problem of developing a value attitude to nature in younger schoolchildren. The article describes the conducted research aimed at the development of ecological culture among younger schoolchildren and environmental protection in general. The purpose of the study is to study the development of a value attitude to nature in younger schoolchildren.
Зазуляк, В. В.
Определение экологической воспитанности у младших школьников / В. В. Зазуляк ; научный руководитель А. А. Кожурова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Педагогический институт // Аргуновские чтения - 2023 : материалы IX Международной конференции (workshop), посвященной обсуждению "Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" (Указ Президента РФ от 9 ноября 2022 г.). - Якутск : НБ РС (Я), 2023. - (Культура Арктики ; вып. 14). - С. 206-208.
Издательство: ИЦ НБ РС (Я)
Год выпуска: 2025
Количество страниц: 95 с.
Источник: Аргуновские чтения - 2023 : материалы IX Международной конференции (workshop), посвященной обсуждению "Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" (Указ Президента РФ от 9 ноября 2022 г.)
Ответственность: Софронов Петр Афанасьевич (Научный руководитель)
Количество страниц: 3 с.
- 1. Аргуновские чтения - 2023: материалы IX Международной конференции (workshop), посвященной обсуждению "Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" (Указ Президента РФ от 9 ноября 2022 г.), 2023
- 2. Горохова Евгения Васильевна. Профилактика плоскостопия у дошкольников с помощью двигательной активности в бассейне (в водной среде) = Prevention of flat feet in preschoolers with the help of physical activity in the pool (in an aquatic environment)
- 3. Стручкова Валентина Игнатьевна. Интегрированный урок эвенкийского языка и математики, как средство формирования этнокультурных компетенций = Integrate lesson of the Evenk language and mathematics as a means of forming ethno-cultural competence
- 4. Яковлева Ксения Семеновна. Проблемное обучение как средство развития базовых логических действий младших школьников = Problem learning as a means of developing basic logical actions of junior schoolchildren
- 5. Жиркова Айыына Ивановна. Особенности этнокультурного воспитания обучающихся посредством проекта "Дети земли Олонхо" = Features of ethno-cultural education of students through the project “Children of the Olonkho land”
- 6. Бурмистрова Варвара Федоровна. Формирование духовно-нравственных ценностных ориентаций обучающихся на основе этнокультурного воспитания = Formation of spiritual and moral value orientations of students on the basis of ethno-cultural education
- 7. Хатылаева Юлия Семеновна. Развитие духовно-нравственных качеств младших школьников посредством народных сказок = Development of spiritual and moral qualities of younger schoolchildren through folk tales
- 8. Зазуляк Виктория Викторовна. Определение экологической воспитанности у младших школьников = Ecological fairy tale as a means of developing a value attitude to nature among younger schoolchildren
- 9. Яковлева Светлана Михайловна. Социальная адаптация глухих и слабослышащих в условиях начальной школы = Social adaptation of the deaf and hard of hearing in primary school conditions
- 10. Егорова Саргылана Владимировна. Формирование естественно-научной грамотности младших школьников на уроках окружающего мира = Formation of natural science literacy of younger schoolchildren in the lessons of the surrounding world
- 11. Томский Алексей Егорович. Развитие критического мышления младших школьников на занятиях элективного курса робототехники = Development of critical thinking of younger schoolchildren in the elective robotics course
- 12. Баранова Софья Андреевна. Формирование основ гражданской идентичности у младших школьников = Formation of the foundations of civic identity among younger schoolchildren
- 13. Ершова Ксения Евгеньевна. Гражданское образование в современных общеобразовательных учреждениях Японии = Citizenship education in modern schools in Japan
- 14. Иванова Сайына Станиславовна. Диалог культур как средство духовно-нравственного воспитания обучающихся в поликультурном пространстве = Dialogue of cultures as a means of spiritual and moral education of students in a multicultural space
- 15. Никитин Иннокентий Иннокентьевич. Использование цифрового рассказа при проведении инструктажа по технике безопасности в начальных классах = Use of digital story in safety instruction in primary school
- 16. Никитина Кристина Гаврильевна. Развитие творческого воображения младших школьников на занятиях художественного конструирования из ткани в технике "Кинусайга" = Development of the creative imagination of younger schoolchildren in the classes of artistic fabric construction in the "Kinusaiga" technique
- 17. Саввина Мария Петровна. Проектирование и создание образовательного контента "Путешествуем с "Уруй" педагогами ДОО = Designing and creating educational content "Traveling with Urui" teachers of preschool educational institutions
- 18. Манасытова Марианна Алексеевна. Наставничество как эффективный инструмент профессионального роста педагогических работников = Mentoring as an effective tool for professional growth of teaching staff
- 19. Макарова Татьяна Алексеевна. Формирование семейных ценностей у молодежи посредством реализации проекта "Ыал барҕата" = Formation of family values among youth through the implementation of the project "Yal bargata"
- 20. Слепцова Екатерина Алексеевна. Взаимодействие семьи и ДОУ в вопросах подготовки старших дошкольников к школе = Interaction of the family and DOE in preparation of older preschool children for school
- 21. Новгородов Григорий Григорьевич. Патриотическое воспитание молодежи на примере деятельности студенческого военно-патриотического клуба "Боотур" = Patriotic education of youth on the example of the activity of the student military-patriotic club "Bootur"
- 22. Кумская Дарья Алексеевна. Краеведческие игры как средство повышения познавательных интересов младших школьников
- 23. Левина Альбина Александровна. Формирование читательской грамотности в начальной школе = Formation of functional literacy based on text work
- 24. Кузьмина Елена Викторовна. Воспитание девушек – будущее нации = Education of girls is the future of the nation
- 25. Боронов Айастаан Александрович. Об особенностях музыкально-творческих студенческих инициатив АГИКИ по программе академического лидерства Приоритет–2030 = About the features of the musical and creative student initiatives of ASICA under the academic leadership program Priority–2030
- 26. Попова Алена Ильинична. Профессиональные конкурсы как средство повышения педагогического мастерства молодых педагогов = Professional competitions as a means of improving the pedagogical skills of young teachers
- 27. Данилова Валерия Спартаковна. Формирование и развитие политической грамотности старших классов на уроках обществознания = Formation and development of political literacy of the high grades in the lessons of social science
- 28. Ефимова Мария Прометеевна. Традиционные семейные ценности в контексте трансформации института семьи и брака в современных условиях = Traditional family values in the context of the transformation of the institution of family and marriage in modern conditions
- 29. Чьямова Татьяна Васильевна. Этапы цифровизации и формы масштабирования ценностно-смысловых ориентиров народов севера в журнале "Колокольчик+" = Stages of digitalization and forms of scaling of value-semantic orientations of the peoples of the North in the magazine “Kolokolchik +”
- 30. Степанова Юлия Гаврильевна. Идентичность, язык и культура молодежи коренных народов Севера: итоги исследования в Якутии = Identity, language and culture of youth indigenous peoples of the North: results of research in Yakutia
- 31. Лукин Василий Васильевич. Обоснование проблемы развития зимних сельских спортивных игр на территориях Крайнего Севера
- 32. Мартынов Андрей Николаевич. Геокультурное исследование как стратегический ресурс и инструмент историко-культурных сдвигов = Geocultural research as a strategic resource and tool historical and cultural shifts
- 33. Чыларова Ия Петровна. "Мастерская по изготовлению традиционных музыкальных инструментов: вокальной опыт и возможности организации (на примере деятельности МБУ МФККИС "Үрүҥ Уолан" с. Сыдыбыл Вилюйского улуса)" = “Workshop for the production of traditional musical instruments: vocal experience and organizational capabilities (on the example of the activities of MBU MFKKIS “Urun Walan” of the village of Sydybyl Vilyuysky ulus)”
- 34. Максимов Александр Анатольевич. Информированность молодежи об объектах культурного наследия в ГО Якутск = Youth awareness of cultural heritage objects in Yakutsk city
- 35. Борисова Айталина Андриановна, Ачикасова Дайана Николаевна. О деятельности арт-ярмарки АГИКИ = Asica art fair
- 36. Федоров Святослав Игоревич. Охотничья деятельность у якутов в условиях изменения климата и "дефицита холода" = Yakut hunting activities under conditions of climate change and "cold deficit"
- 37. Неустроев Арчын Ньургунович, Гуляев Эрик Николаевич. Цифровизация и продвижение якутской национальной одежды с помощью веб-сайта = Digitalization and promotion of folk Yakut clothes using the website
- 38. Ким Мария Леонидовна. Идеология и культура: возможности культурологической экспертизы = Ideology and culture: the possibilities of cultural expertise
- 39. Лукьяненко Егор Вячеславович. Советская Арктика и фарфор: опыт СССР в создании привлекательного образа региона через декоративно-прикладное искусство = Soviet Arctic and porcelain: the experience of the USSR in creating an attractive image of the region through decorative and applied art
- 40. Муксунова Виктория Айсеновна. Концепт-арт оригинальной истории с духами = Concept-art of original story with spirits
- 41. Пестрякова Туйаара Игоревна. Традиционные российские ценности и музыкальная культура в области академической музыки = Traditional Russian values and musical culture in academic music
- 42. Необутова Ньургуйаана Ильинична. Эволюция якутской кинематографии и образ женщины = Evolution of Yakut cinematography and the image of a woman
- 43. Радченко Наталья Николаевна, Третьякова Наталья Викторовна. История советской повседневности в деятельности студенческого научного кружка "КЛИП" = The history of soviet everyday in the activities of the student scientific club "KLIP"
- 44. Слепцов Степан Борисович. Формирование гражданственности молодежи Республики Саха (Якутия) = Formation of citizenship of the youth of the Republic of Sakha (Yakutia)
- 45. Столярчик Елена Николаевна. История создания территорий опережающего развития (ТОР) в Российской Федерации = The history of the creation advanced development territories (ADT) in the Russian Federation
- 46. Гоголева Аксинья Иннокентьевна. Формирование интереса и потребностей в физическом развитии у детей старшего дошкольного возраста = Formation of interest and needs for physical development in children of older preschool age
The article examines the policy of Yakutia in the field of ecology and environmental protection at the end of the twentieth century, highlights the key points in its formation. The study presents the factors that influenced the actualization of the issue of environmental policy in Yakutia, and the results of environmental activities carried out at that time.
Лаптева, М. А.
Развитие государственной экологической политики в Якутии в конце XX века / М. А. Лаптева ; научный руководитель П. А. Софронов ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Исторический факультет // Аргуновские чтения - 2023 : материалы IX Международной конференции (workshop), посвященной обсуждению "Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" (Указ Президента РФ от 9 ноября 2022 г.). - Якутск : НБ РС (Я), 2023. - (Культура Арктики ; вып. 14). - С. 155-157.
Год выпуска: 1981
Дьяконов, Михаил Назарович.
Пространственное распределение плотности потока черенковского света ШАЛ с энергией первичных частиц Е ≥ 10 17 ЭВ и модели развития ШАЛ : автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата физико-математических наук : 01.04.16 - физика атомного ядра и элементарных частиц / Дьяконов Михаил Назарович ; Академия наук СССР, Институт ядерного исследования. - Москва, 1981. - 151 с.
Источник: Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Науки о Земле". - 2025. - N 1 (37)
Количество страниц: 13 с.
Adaptation to climate change is seen as an economic task, but it is based on the climatic conditions of territories and their expected changes in the medium term. The purpose of this article is to identify relevant approaches to assessing climate risks based on research data and expert assessments, selecting relevant climate variables, and forecasting the expected (probable) level of climate risks using global climate models. The work uses general scientific methods of analysis, synthesis and scientific generalisation. The analysis of existing regulatory and legal documentation in the field of regional adaptation has been carried out, and the limitations of its requirements have been shown, primarily the emphasis on retrospective analysis of risks and a closed list of indicators characterising the level of their danger. One of the main tasks to be solved in the process of adaptation planning is to find a correspondence between risk and climatic variables that determine its probability of realisation and the level of danger. Approaches to determining the list of regional climatic variables, information about which is necessary for planning adaptation measures, within the framework of the climate or sectoral approach, using standard lists of climatic variables and indices, formed by the World Meteorological Organisation, or on the basis of expert consensus, are considered. It is shown that regional climate forecast is one of the main components in solving the problem of adaptation to climate change, and the methods of forecasting and improving the spatial accuracy of such a forecast (statistical and dynamic downscaling) are considered. The proposed methodological approaches are intended for use in the practice of planning regional adaptation measures, including in the territory of the Republic of Sakha (Yakutia), and in updating the Strategy of Socio-Economic Development of the Republic of Sakha (Yakutia).
Тананаев, Н. И. Климатические аспекты планирования региональных мероприятий по адаптации к изменениям климата / Н. И. Тананаев ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Камчатский государственный университет им. Витуса Беринга // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Науки о Земле". - 2025. - N 1 (37). - С. 85-97. - DOI: 10.25587/2587-8751-2025-1-85-97
DOI: 10.25587/2587-8751-2025-1-85-97
Год выпуска: 2023
Номер (№): 1
Количество страниц: 32 с.
Источник: Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Науки о Земле". - 2025, N 1 (37)
Количество страниц: 12 с.
The article raises the question of the expediency of studying the possibilities of developing heavy oils and bitumen in the upper part of the section in the northwest of the Republic of Sakha (Yakutia). The Siligir-Markhinsky bitumen field is identified as the most promising object byabundance of manifestations and geographical location. Brief information is given on the lithological and stratigraphic section and the main tectonic elements of the study area. Anomalous thickness of the section with negative temperature (up to 1450 m) is indicated as a distinctive feature of the studied territory. The features of the distribution of epigenetic oil and bitumen occurrences along the section and the influence of hypergenesis processes on the individual and group composition of oils and bitumen are presented in detail. It is concluded that the most studied and attractive object for the extraction of heavy oils, malts and asphalts are the rocks of the Markhinskaya and Morkokinskaya suites in the immediate vicinity of the Udachnaya kimberlite pipe. Physicochemical characteristics of oil sand bitumens are given, indicating their mobility in the temperature conditions of the upper part of the section of the region under consideration. It is proposed to use horizontal drilling in combination with multiplicative petrofracturing for the development of oils and bitumens of the Siligir-Markhinsky field. Direct signs of oil and gas contentestablished during testing of exploration well No. 2-P drilled in non-structural conditions are presented. A possible reason for the failure to obtain oil and gas inflows is the poor quality of the opening of productive layers. It is concluded that the prospects for oil and gas content of the Markhinsky arch along the lower part of the section are preserved, taking into account the placement of the exploratory well in non-structural conditions and limited experience in opening oil-bearing strata. It is noted that the necessity of monitoring the stability of gas flow rate with an increased hydrogen content in the area of the Udachnaya pipe to study the possibilities of hydrogen production.
Сивцев, А. И. Нефтеносные объекты на юго-восточном склоне Анабарской антеклизы / А. И. Сивцев, А. Р. Александров, Д. М. Петров ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Институт проблем нефти и газа // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Науки о Земле". - 2025, N 1 (37). - С. 43-54. - DOI: 10.25587/2587-8751-2025-1-43-54
DOI: 10.25587/2587-8751-2025-1-43-54