Место работы автора, адрес/электронная почта: Арктический государственный агротехнологический университет ; 677007, г. Якутск, ул. Сергеляхское шоссе 3/3 ; e-mail: n_lotova@mail.ru ; https://agatu.ru/
Ученая степень, ученое звание: канд. пед. наук
Область научных интересов: Народное образование, педагогика
ID Автора: SPIN-код: 9343-4806, РИНЦ AuthorID: 370477, ORCID: 0000-0001-6842-3868
Год выпуска: 2019
The relevance of the study is due to the need for further research on the toponymy of Yakutia, related issues of the origin and semantic meaning of geographical names. The purpose of the study is to highlight the linguistic aspects of the problem of individual Yakut toponyms origin. To achieve this goal, the following tasks are solved: to study the language strata, which were the basis for the emergence of toponyms in Yakutia; to characterize the origin of individual Yakut microtoponyms, oeconyms; to present the ways of the methodical work of the Russian language teacher for the implementation of research work on the study of the native land toponyms. The article provides information about the origin of individual toponyms in the republic. The objective and subjective reasons for their origin are described. The authors of the article note that knowing such language groups as Samoyed, Yukaghir, Manchu-Tungus, Turkic, Mongolian, Russian will contribute to the successful learning of regional toponymy of Yakutia, as well as knowledge of modern living languages and the history of their development. The article, in the form of illustrations to the origin of a toponym, cites not only the works in the field of linguistics and history, but also folk tales and literary texts. Research materials may be interesting to teachers of Russian, university academic staff, regional ethnographers, and historians. This is due to the fact that, according to the authors, toponymy is a science that allows us to learn the history of the region, its geographical features, ethnography, folklore, folk traditions and customs. Therefore, it is advisable to include some toponymic questions in the educational environment, thereby expanding not only children's knowledge of language, history, geography, etc., but also infusing children with love for their homeland, cultivating an interest in scientific research
Ответственность: под общей редакцией В. П. Старостина
Издательство: Издательский дом Академии Естествознания
Год выпуска: 2014
Серия, номер выпуска: Кн. 1
Количество страниц: 118 с.
Общество. Культура. Образование : монография / ФГБОУ ВО "Якутская государственная сельскохозяйственная академия", ФГБУН "Якутский научный центр" Сибирского отделения Российской академии наук ; под общей редакцией В. П. Старостина. - Москва : Издательский дом Академии Естествознания, 2014- . - 21 см. Кн. 1. - 2014. - 113 с.
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров.
Лотова, Н. К. Критичность мышления в формировании духовности у студентов / Н. К. Лотова // Академический вестник Якутской государственной сельскохозяйственной академии. – 2020. – N 2 (7). – С. 16-20.
Ответственность: Черосов Михаил Михайлович (Автор обозрения, рецензии), Чугунов Афанасий Васильевич (Автор обозрения, рецензии)
Издательство: Издательский дом Академии Естествознания
Год выпуска: 2018
Серия, номер выпуска: Кн. 4
Количество страниц: 120 с.
Общество. Культура. Образование : монография / ФГБОУ ВО "Якутская государственная сельскохозяйственная академия", ФГБУН "Якутский научный центр" Сибирского отделения Российской академии наук ; под общей редакцией В. П. Старостина. – Москва : Издательский дом Академии Естествознания, 2014– . – Кн. 4 / авторский коллектив: Борисова В. П., Васильева Г. С., Владимирова Е. Л. [и др.]. – 2018. – 116 с. – ISBN 978-5-91327-526-4
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- ШКОЛА > Педагогу > Педагогические науки. Образование > Этнопедагогика.
Старостин, В. П. Основные проблемы этнопедагогики = Main problems of ethnopedagogy / В. П. Старостин, Н. К. Лотова ; Якутская государственная сельскохозяйственная академия // Глобальный научный потенциал. – 2020. – N1 (106). – С. 24-27.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения.
Лотова, Н. К. Современные тенденции в образовании / Н. Л. Лотова // Академический вестник Якутской государственной сельскохозяйственной академии. – 2020. – N 1 (6). – С. 9-12.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров.
Лотова, Н. К. Инновационные образовательные технологии в обучении студентов первых курсов / Н. К. Лотова // Академический вестник Якутской государственной сельскохозяйственной академии. – 2021. – N 8 (25). – С. 33-35.
Количество страниц: 4 с.
Лотова, Н. К. Национально-региональный компонент в произведениях В. Н. Федорова / Н. К. Лотова // Академический вестник Якутской государственной сельскохозяйственной академии. – 2021. – N 7 (24). – С. 42-46.
Количество страниц: 4 с.
The article considers the increased interest in the regional component in the literature of the senior classes, determined by the process of revival and development of territorial and local communities that occur in Russia. The basis of the lesson on the works of V. L. Seroshevsky is the text of the work that sounds in the class. Reading awakens the feelings of students, their inclusion in the process of co-creation with the author, in the consciousness of his position, understanding the beauty of the form of expression that the author has chosen.
Лотова, Н. К. Региональный компонент в произведениях В. Л. Серошевского / Н. К. Лотова, М. И. Андросова // Академический вестник Якутской государственной сельскохозяйственной академии. – 2021. – N 7 (24). – С. 37-41.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения.
Лотова, Н. К. Применение метода синтеза и трансдисциплинарных методик в этнопедагогических исследованиях / Н. К. Лотова, Э. Н. Цыпандина // Академический вестник Якутской государственной сельскохозяйственной академии. – 2021. – N 1 (18). – С. 12-15.